You are here: Blog
22 augustus 2017

 

 

 

 

 

 

Over out of the box of zelfs in ‘next boxes’ denken

We verkeren in moeilijke tijden. Aan de ongekende economische groei na WOII lijkt een einde gekomen. Het vertrouwen in financiële systemen is geschokt. En daar blijft het niet bij. Volgens sommigen bevinden we ons in een depressie die vergeleken wordt met die na 1929. In ‘The Shift’ beschrijft professor Lynda Gratton dat we ons in een kentering bevinden. Maar dan? Wat moeten we ermee? Wat doen overheden? Wat hebben ze al gedaan? Wat doen instituten? Grote bedrijven? Welke mechanismen werken hier? Tenslotte: Wat kunnen (interim) managers daaraan doen? Welke interventies staan ons ter beschikking?

 

 

 

 

Over klantgerichtheid, kiespijn, boren en gaten…..

Wij, interim professionals, staan altijd klaar om onze klanten te helpen. Toch? We zijn constant bezig met klantwaarde. Zit je vol in een opdracht dan richt je je tot die ene klant. Zit je op de bank, dan wordt de vraag van klantwaarde pregnanter. Bij welke volgende klant kunnen wij onze aanpak, onze diensten en onze vaardigheden kwijt? Wijzelf zijn ons product en dat is waar onze klant om vraagt. Nietwaar? Vaak wordt gedacht dat klanten op zoek zijn naar producten en diensten. Maar wie zich beter verdiept in wat klanten écht willen, ontdekt dat ze vooral behoefte hebben aan oplossingen. Oplossingen waar ze plezier aan beleven of die hun 'pijn' wegnemen. Dit klinkt niet echt verrassend. En we roepen allemaal dat we altijd klaar staan voor de klant en dat we klantvriendelijk zijn. Maar is dat ook echt zo? Om dit te illustreren, gebruikt Jos Burgers in zijn nieuwste boek ‘Gek op gaten’ de treffende metafoor van boren en gaten. De boren staan hierbij voor de producten en diensten die jij levert, de gaten voor de wensen en behoeften van jouw klanten.

Tijdens de masterclass van Managementboek.nl nam Jos Burgers ons op ludieke en humoristische wijze mee in de zoektocht naar de klantwens. In hoog tempo rolde het ene aansprekende praktijkvoorbeeld over het andere heen. Een lesje in klantgericht zijn en in je klant verplaatsen.

 

 

 

 

Hard gewerkt aan de projectresultaten, frustreert de stuurgroep ondertussen de voortgang vanwege een gevoeligheid? Ligt de verandering op koers en komen medewerkers in beweging, blijkt de ondernemingsraad ondertussen met de bestuurder afspraken te maken waarmee ze u in de wielen rijden? Ondertussen…. Een raadselachtig woord. Dat vonden Leike van Oss en Jaap van ’t Hek ook. En naar mate ze zich er meer in verdiepten ontstond het idee voor een boek. ‘Ondertussen in de organisatie’ is geen boek voor mensen die menen dat voor ieder probleem een oplossing bestaat, benadrukken zij tijdens de masterclass van Managementboek. Het is een boek voor mensen die het leuk vinden dat het leven verrassend is en ingewikkeld. Want dat kan het Ondertussen zijn, in uw organisatie maar ook in het gewone leven.